Daikin Monteurs app

vervangt papieren dossiers door digitale.

Servicemonteurs van Daikin Nederland worden met deze nieuwe app volledig ontzorgd tijdens hun werk.

Ontzorgen van de eigen medewerkers

Met de Daikin Monteurs app worden servicemonteurs van Daikin Nederland zoveel mogelijk ontzorgd van de administratieve taken die zij tijdens hun werk moeten uitvoeren. De app geeft zowel opdrachtgever als opdrachtnemer direct inzicht in alle recente onderhoudswerkzaamheden.

Door het scannen van een QR-code bij de installatie, kan de monteur de juiste installatie selecteren, waarna hij/zij de werkzaamheden kan invoeren. Ook is er een maatwerk beheeromgeving waar back-office medewerkers alle benodigde data kunnen aanpassen en logboeken kunnen opvragen.

Over dit project

Platforms

web
mobile

Klant
Daikin Nederland

Release
2022

Herleidbaar voor opdrachtgever en opdrachtnemer

Anticiperen op veranderingen in de installatiebranche

Nieuwe wet- en regelgeving

In de installatiebranche is er een hoop veranderd de afgelopen jaren. Ook is er intussen nieuwe wet- en regelgeving die leveranciers van dergelijke installaties verplicht om goede documentatie van onderhoud aan te leggen.

Daikin is van origine een Japans bedrijf en heeft wereldwijd meer dan 50.000 medewerkers. Daikin levert verschillende soorten koelsystemen en airconditionings, zowel aan de zakelijke markt als consumenten worden deze installaties verkocht.

Waar de kleinere airconditionings voornamelijk door onderaannemers worden geleverd en geïnstalleerd geldt dit niet voor de grote koelsystemen voor fabrieken, ziekenhuizen en grote verzamelpanden. Deze worden voornamelijk door Daikin zélf verkocht, compleet met garantie en een onderhoudscontract.

Onderhoud op locatie

Voor alle klanten met een onderhoudscontract komt er periodiek een servicemonteur langs.

Loggen van onderhoudswerkzaamheden

Klanten die een onderhoudscontract hebben met Daikin worden eens in de zoveel tijd bezocht. De werkzaamheden die een monteur uitvoert wordt geregistreerd – tot op heden altijd met een papieren logboek. Dat is met de nieuw ontwikkelde Daikin Monteurs app verleden tijd.

Digitale transformatie met een app

Vanaf nu kan een Daikin servicemonteur zijn/haar werkzaamheden registreren binnen de mobiele app. We hebben de app ontwikkeld met Flutter waardoor de app beschikbaar is gemaakt als iOS app en Android app, verspreiding van de app vindt plaats via de publieke App Stores van Apple en Google. Op deze manier kunnen monteurs de app eenvoudig downloaden op een smartphone.

Loggen van werkzaamheden in de app

Het registreren van werkzaamheden is vrij eenvoudig.

QR-code scanner

Iedere installatie is voorzien van een QR code die op een weerbestendige sticker is geprint. De hoofdinstallaties (hoofd-unit) bevinden zich namelijk bijna altijd aan de buitenkant van het pand, meestal op het dak. Hier spelen zon en regen een grote rol in de zichtbaarheid van de sticker op lange termijn.

Door het pand heen zijn verschillende kleinere installaties (sub-units) verspreid die eveneens voorzien zijn van een QR-code.

De app kan deze QR code scannen om direct de juiste installatie te tonen.

Invoeren van werkzaamheden

Na het scannen van de QR-code kan de monteur direct de juiste installatie selecteren. Vervolgens worden de werkzaamheden door de servicemonteur ingevoerd, waarmee de monteur direct een logboek voor de installatie aanmaakt. Deze logboeken worden bewaard in de cloud en zijn voor zowel de opdrachtgever als opdrachtnemer herleidbaar.

Direct inzicht in onderhoud

Opdrachtgever en opdrachtnemer hebben in één oogopslag inzicht in de recente onderhoudswerkzaamheden.

Klant-omgeving

Een QR code is per definitie publiekelijk. Wie bij de QR code kan, kan bij de data die er in is opgeslagen. Het effect van de QR code scannen met de app of met een reguliere QR code scanner is echter anders.

Binnen de mobiele app vangen we de URL af om vervolgens de juiste unit te tonen. Als een willekeurige bezoeker de QR code scant zal de URL worden geopend in de browser. Deze web-variant van het logboek is read-only en kan dus door de eindklant gebruikt worden om te zien welke unit er voor het laatst onderhoud heeft gekregen.

Uitgebreide back-office

Via een maatwerk beheeromgeving kunnen back-office medewerkers van Daikin alle nodige data aanpassen.

Installaties en configuraties

De maatwerk ontwikkelde beheeromgeving maakt het voor de medewerkers van Daikin mogelijk om alle benodigde informatie van de app te beheren. Dit Content Management Systeem (CMS) heeft de volgende functies:

  • Opstellingsadressen aanmaken, beheren en inzien;
  • Per opstellingsadres configuraties, installaties en specifieke units aanmaken en inzien;
  • Per opstellingsadres werkzaamheden van logboeken inzien (per specifieke unit), daarbij is terug te vinden welke servicemonteur bepaalde werkzaamheden heeft uitgevoerd;
  • Downloaden van de logs in PDF, bijvoorbeeld als een opdrachtgever de registratie kwijt is;
  • Genereren van nieuwe QR code stickers voor op de installaties;
  • Unit types beheren zodat deze toegevoegd kan worden binnen opstellingen;
  • Servicemonteurs beheren.

Met deze functionaliteit maakt het hoofdkantoor het mogelijk dat monteurs nooit hoeven te zoeken naar specifieke eigenschappen van de machines of historie. Omdat alle data geregistreerd wordt is het herleidbaar en kan er nooit discussie ontstaan met een opdrachtgever over uitgevoerde werkzaamheden.

Bedrijfs-app laten maken?

Wil je zorgen dat jouw organisatie optimaler functioneert, mee gaat in de digitale transformatie en daarom een interne bedrijfsapp laten maken? YipYip helpt graag met al onze expertise om de ideeën te realiseren en te zorgen dat de app (met bijbehorende web-applicaties, datakoppelingen en cloud-oplossingen) een realiteit wordt!