Door de nieuwe online reserveren tool wordt de bezoeker steeds beter op zijn wenken bediend. Watertaxi Rotterdam bereidt zich erop voor om in de toekomst nog kortere reserveringstijden te kunnen realiseren. De basis is daarvoor nu gelegd. Of je nu met een groep bent of alleen, voor werk of plezier: de gereserveerde boten liggen voor je klaar.
Watertaxi Rotterdam
Website.Een nieuw online platform voor de populaire Watertaxi geeft klanten de optie om meer zelf te regelen.
Vervoer over water met de Watertaxi Rotterdam
Het vervoersnetwerk van Watertaxi Rotterdam is uniek in Europa. In 2017 maakten circa 500.000 passagiers gebruik van de Watertaxi, met een vloot van 18 schepen en meer dan 50 aanlegplaatsen. Eerder maakten we al een iPad app voor de schippers. De nieuwe responsive website is geheel gericht op het gemak van bezoekers.
Nieuw online platform
De website van Watertaxi Rotterdam was niet responsive ontwikkeld en schaalde daarom niet naar diverse formaten. Vooral voor mobiele devices was dit een probleem. Daarnaast was reserveren alleen maar mogelijk via de telefoon of per e-mail. En hoewel dat nog steeds een belangrijk kanaal blijft voor contact met de organisatie, vervult de nieuwe online reserveren tool wel een sterke behoefte van de klanten van Watertaxi.
In een paar stappen reserveer je eenvoudig een taxirit of rondvaart, op een gewenst moment en met een specifiek aantal personen. De prijs komt in beeld en de boeking kan worden bevestigd. De voorpret begint!
Boek een rit
De online reserveren tool geeft de mogelijkheid om een gewenste rit te controleren op beschikbaarheid en bijbehorende prijs.
Selecteer een halte
Watertaxi Rotterdam biedt ritten aan naar 50 locaties in Rotterdam en omstreken. Zodra een gebruiker de lijst selecteert worden er suggesties gedaan en kan er gezocht worden op steigernaam of nummer.
Indien een gebruiker niet weet welke steiger er gekozen moet worden kan deze via de pin zoeken via een Google Maps integratie. Door een adres, bedrijfsnaam of herkenningspunt in te typen kan er eenvoudig worden bepaald welke steiger het dichste bij bestemming ligt.
Selecteer de gewenste datum en tijd
Bij Watertaxi Rotterdam kun je tot op het kwartier een reservering maken. In de toekomst gaan we steeds dichter naar het moment van vertrek.
Controleer de beschikbaarheid
De online reserveren tool is direct verbonden met een Tarieven API en Boeking API die direct in de planning controleren of de gekozen datum, tijd en passagiersaantal mogelijk is. Daarnaast wordt er gelijk een actuele prijs berekend die rekening houdt met eventuele aanbiedingen.
Groen licht!
Als laatste stap wordt er een samenvatting getoond en zijn er een aantal gegevens nodig om de reservering definitief te maken. Betalingen worden op de taxi zelf afgehandeld en kan met cash geld of PIN.
Om te zorgen dat het tijdslot niet wordt ingenomen door een andere bezoeker maken we gelijk een tijdelijke reservering aan die 10 minuten behouden blijft.
Een rondvaart met de Watertaxi is een absolute beleving. Via de website kunnen gebruikers nu ook een toeristische rondvaart boeken. De beschikbaarheid en bijbehorende prijs worden op vrijwel dezelfde wijze gecontroleerd als bij een reguliere taxirit. Voor een rondvaart moet er nog wel een extra keuze worden gemaakt voor het type taxi (snel of klassiek) en eindigt de rit standaard altijd op het vertrekpunt.
Aansprekende vormgeving
In het design van de nieuwe website hebben we goed gekeken naar helderheid en zeggingskracht - waarden die de organisatie zelf ook kenmerken. Fris en zakelijk tegelijk, dat is de uitstraling van de ferme geel-zwarte kleurencombinatie uit de huisstijl. In de gehele website hebben we deze lay-out een prominente rol gegeven, voor een grotere samenhang in alle elementen. De gele balken over de titels liggen als het ware als bootjes in het water.
Onderstroom en nieuws
De 'kaarten' waarmee we de blogposts van Onderstroom presenteren, de weergave van foto's en knoppen, en het uitgelichte nieuws-element: alles draagt bij aan een soepele interactie van de bezoeker, met optimaal gestileerde UI. Robuust en duidelijk, net zoals de dienstverlening van Watertaxi Rotterdam.
Steigerlocaties op de kaart
Navigeren tussen aanlegplaatsen kan niet alleen in de lijst, maar ook op de kaart. Voor visueel ingestelde bezoekers is het overzicht van steigerlocaties een welkome aanvulling. Per steiger zie je adres en bijzonderheden, evenals aangesloten OV-verbindingen. De vele steigerlocaties vormen de kern van het sterke vervoersnetwerk van Watertaxi Rotterdam.
Koppeling met het planbord
Net zoals de Schippers app maakt ook de online reserveren tool gebruik van het centrale planbord van Watertaxi Rotterdam. Daarin worden alle ritten ingepland en doorgestuurd naar de schippers. Daardoor is het mogelijk met één centraal beheerd systeem alle kanalen te bedienen.
API's
Via verschillende API's wordt informatie ontsloten door de website, om te zorgen dat er altijd met live data wordt gewerkt en er nooit situaties ontstaan zoals gelijktijdige boekingen en foutieve prijsindicaties.
AWS
Het centrale backend hebben we ondergebracht bij Amazon (AWS), voor zeer betrouwbare en stabiele hosting. Beveiliging en performance zijn optimaal geregeld. Op termijn kunnen we de geavanceerde Business Intelligence tools van AWS inzetten om het klantgedrag nog beter te doorgronden.
Mobiele weergave
Natuurlijk voldoet de nieuwe website van Watertaxi Rotterdam aan alle eisen van responsiveness. Op elk mobiel device en in elke gangbare browser wordt de website optimaal weergegeven. Online reserveren is ook op mobiele toestellen uiterst gebruiksvriendelijk. Kijk je liever een video van Watertaxi Rotterdam of lees je een blogpost? Ook dat kan uitstekend op mobiel.