Altijd op de hoogte van de status van je voertuig met de

neXa Driver app

.

Innovatie in vlootbeheer door gebruik te maken van een mobiele app.

De ultieme vlootgenoot in app vorm

Fraikin is de Europese marktleider in verhuur van industriële voertuigen. Klanten van de van origine Franse organisatie zijn zowel kleine als grote organisaties, die van enkele busjes tot aan een compleet wagenpark huren. In totaal zijn heeft Fraikin een vloot van 60.000 wagens en ze zijn actief in 10 Europese landen.

YipYip ontwikkelde in samenwerking met het Rotterdamse bureau Bitfactory de nieuwe neXa Driver app. Bitfactory werkte eerder aan de digitale transformatie van Fraikin met een uitgebreid dashboard voor fleetmanagers, genaamd neXa. De volgende stap was een app laten maken, waarmee de gebruikers van de voertuigen van Fraikin gedetailleerde informatie van het betreffende voertuig kunnen inzien.

Met de neXa Driver app voor iOS & Android hebben chauffeurs alle informatie die ze nodig hebben voor hun Fraikin-voertuig binnen handbereik. Van realtime updates tot directe ondersteuning bij pech, de mobiele applicatie is ontworpen om chauffeurs continue in beweging te houden.

De mobile app is live sinds 2025 en wordt nog volop doorontwikkeld.

Over dit project

Platforms

mobile

Klant
Fraikin

Release
2024

Koppeling van voertuig en mobiele app

Hoe we ervoor zorgen dat we zeker weten dat een gebruiker zich in een wagen bevindt.

Koppelen middels QR codes

Bij de overgrote meerderheid van de klanten van Fraikin worden er meerdere busjes of vrachtwagens gehuurd. Hierdoor is niet altijd duidelijk aan te geven welke chauffeur op welk moment zich in een bus bevindt. Om deze reden dient een gebruiker zich aan het begin van zijn of haar rit het voertuig te koppelen in de app. Voor een zo vlekkeloos mogelijke implementatie zijn we uitgegaan van QR codes, omdat deze op iedere smartphone werkend te krijgen zijn en ze weinig extra uitleg nodig hebben.

Privacy-first aanpak

We koppelen de app aan een voertuig, maar leggen géén permanente link tussen gebruiker en voertuig. Er is dan ook slechts een tijdelijke koppeling actief gedurende de rit.

Op deze manier kan een chauffeur die een dag later de bus niet meer gebruikt niet bij de data van de actieve chauffeur. Vrachtwagens kunnen na een verhuurperiode (soms korter dan een jaar) overgaan naar een nieuwe klant, waardoor het nog belangrijker is dat derden niet meer bij deze data kunnen.

Data opslag in het profiel

Buiten een actieve rit slaan we kunnen we wel permanent data voor de gebruiker opslaan die later nog relevant kan zijn, zoals een reparatieverzoek of een verkeersincident.

Verkeersincidenten melden via de applicatie

Wettelijk verplicht, nu eenvoudig voor gebruikers

Het belang van een accurate melding

Een incident op de weg is voor alle betrokken partijen vervelend. Afgezien van mogelijk letsel is het kostbaar en komen ladingen niet (meer) tijdig aan. Een belangrijk aspect bij een incident is de rapportage er van, in veel landen is het wettelijk verplicht om een goede afhandeling te doen van een verkeersincident. Daarnaast kan het verzekeraars helpen om te bepalen of er wordt uitgekeerd.

Stap voor stap melding maken van een incident

De meldingen kunnen gemaakt worden via een flow die kan worden geactiveerd vanuit het voertuig. Een incident kan een ongeluk zijn, maar ook een technisch mankement waardoor een vrachtwagen niet meer verder kan rijden.

Afhankelijk van de keuzes die door de gebruiker worden gemaakt zal de flow zich aanpassen om de juiste vragen te stellen. Bij een botsing is het bijvoorbeeld van belang om beeldmateriaal te hebben van verschillende zijdes. Als er een technisch mankement is, is het essentieel om te weten of deze nog wel verder kan rijden naar de dichtstbijzijnde garage of niet.

Alle mogelijke scenario's vangen we af in de app en zorgen voor een andere afhandeling.

Offline gebruik

Het kan uiteraard voorkomen dat een gebruiker geen internet heeft in het gebied waar er zich een ongeluk voordoet. Op dat moment kan de flow toch volledig ingevuld worden, maar niet worden afgerond. Dit dient te gebeuren op een plek waar er wel een (actieve) internetverbinding beschikbaar is.

Zo zorgen we er echter wel voor dat de data in de app wordt opgeslagen en gesynchroniseerd met het backend van NeXa wanneer het kan

Digitale pas voor het bedienen van laadpalen

Steeds meer voertuigen worden elektrisch, ook bij Fraikin

Reizen door heel Europa met één systeem

Fraikin is zich zeer bewust van de impact die ze kan hebben op duurzaamheid en biedt dan ook steeds meer elektrische voertuigen aan. Elektrisch laden wordt steeds normaler maar over de grenzen van alle landen binnen de EU gelden er vaak nog wel andere systemen.

Een ingewikkeld vraagstuk is dan ook het elektrisch laden in verschillende landen, met name voor grote vrachtwagens. Grote vrachtwagens hebben andere aansluitingen dan reguliere auto's of busjes, niet iedere laadpaal is hiervoor geschikt.

De app voorziet chauffeurs in 2025 van een digitale pas waarmee ze praktisch alle laadpalen in Europa kunnen gebruiken.

Laadsessies vanuit een mobile app

Vanuit de app weten we welke aansluiting een specifiek voertuig heeft. Zo kunnen we altijd de juiste laadpalen tonen én zodra een chauffeur fysiek aankomt op een laadlocatie de juiste instructies bieden.

Tijdens het laden tonen we de status en of een laadsessies (bijna) klaar is, het is eveneens mogelijk om een laadsessie vroegtijdig te annuleren.

Een Flutter app, de meest logische keuze

Zelfs voor B2B apps kiezen we vaak voor Flutter

Gebruikers van een B2B app

Met 60.000 voertuigen in de vloot heeft Fraikin een enorm aantal chauffeurs te bedienen. Deze chauffeurs zijn vaak niet in dienst van Fraikin zelf, dus er is geen controle over het device wat ze gebruiken voor het werk wat ze doen.

Daarom hebben we gekozen voor een applicatie voor zowel iPhone als Android smartphones. Flutter was een logische keuze vanwege de interface van de app én de kostenbesparing die het met zich meebrengt. Alle code in één codebase zorgt er namelijk voor dat we snel nieuwe features kunnen uitrollen voor zowel iOS als Android.

Waarom kiezen voor YipYip als app ontwikkelaar van een mobiliteit app?

  • We hebben jaren ervaring met het publiceren van apps voor verschillende doelgroepen, waaronder ook verschillende mobiliteitsapps.
  • Privacy en beveiliging is erg belangrijk als het om mobiliteit apps gaat. We zijn een ontwikkelaar die ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd en daar zijn we ook erg trots op. Met deze certificering tonen we aan dat we strenge internationale normen volgen voor algemene informatiebeveiliging. Daarom kunt u er op vertrouwen dat onze web-applicaties en apps zo veilig mogelijk zijn.
  • We bouwen universele software, voor iOS en voor Android en als Flutter app ontwikkelaar hebben we erg veel ervaring met deze vorm van app development. Een Flutter applicatie zorgt ervoor dat we met minder werk op beide mobiele platforms kunnen publiceren.
  • We leggen focus op de features die er toe doen, we lossen problemen op die daadwerkelijk efficiëntie verbeteren. Daarbij streven we altijd naar een duurzame verbetering en niet enkel een "quick fix".
  • We ontwikkelen niet alleen mobiele apps maar ook alle infrastructuur eromheen die nodig is om de mobility app te laten functioneren, denk daarbij aan back-end ontwikkeling of front-end.

Samen van jouw visie een applicatie maken?

Van webapplicaties tot mobile apps, alle software ontwikkelen we op maat.

Specifiek op zoek naar een app developer? Of juist naar een all-round partner die helpt bij een digitale transformatie? Kom gerust een keer op de koffie in Rotterdam voor een vrijblijvend gesprek! We zijn altijd enthousiast en gemotiveerd om te praten over nieuwe ideeën en concepten.

Kennis maken?