Als je dan eenmaal een longlist hebt gemaakt van app ontwikkelaars, hoe kom je dan tot een goede shortlist? Wat wij vaak doen is – op basis van een eerste briefing – een debriefing schrijven en een bijbehorend projectvoorstel.
De vorm waarin we dit doen verschilt per project, als het project een bepaalde omvang heeft komen we al relatief snel terug met eerste designrichtingen, maar wat we ook regelmatig doen is deelnemen aan pitches.
Kenmerken om naar te kijken in het plan
Hoe wordt de app ontwikkelt?
Staat er in het plan wat voor type development er zal plaatsvinden? Staat er bijvoorbeeld benoemd Native app development, Flutter app development of React Native development?
Indien dat niet het geval is wordt er mogelijk simpelweg een webapplicatie of PWA aangeboden zonder écht native functionaliteit. Ook is het belangrijk om de verschillen tussen een Native app en Framework app in ogenschouw te nemen. Een app laten maken met een Native werkwijze is over het algemeen veel duurder dan een Framework app.
Straalt het plan vertrouwen uit?
Heeft de ontwikkelaar al meerdere apps ontwikkeld die in de App Store of Google Play te vinden zijn? We zien vaak webdevelopers die aan hun eerste app beginnen, dat is gemiddeld een risicovol traject.
Hoe zit het met de continuïteit?
Is het een app ontwikkelaar met enig formaat? Wat gebeurt er als een app developer (die op het project zit) ziek wordt of vertrekt? Is er dan een mogelijke vervanging? We zien vaak een zogeheten ‘bus factor’ bij verschillende partijen.
Pitches
Een pitch organiseren is voor opdrachtgevers een goede methode om tot de beste match te komen. Iedere app ontwikkelaar verschilt enorm ten opzichte van elkaar en iedere organisatie heeft zijn eigen voor- en nadelen. Sommige concurreren op prijs of formaat, anderen op kwaliteit en flexibiliteit.
Om tot een goede pitch te komen is het vooral van belang een goede uitvraag te doen. Enkele voorbeelden van vragen die wij altijd stellen voorafgaand aan een pitch zijn:
- Wat is het doel van het project en wat wil je als opdrachtgever bereiken met de app of het platform?
- Hoe vast staat het concept en in hoeverre mogen we nog meedenken?
- Wat wordt er van ons als deelnemende agency verwacht? Wil je bijvoorbeeld een compleet uitgewerkt voorstel tot en met een werkend prototype? Of is de vraag juist meer een goed visiedocument waarin we vooral onszelf presenteren. Maak dit zo concreet mogelijk.
- Wie zijn onze concurrent app developers?
- Wat is het tijdspad waarin de app moet worden gemaakt?
- Wat is het uiteindelijke budget van het te realiseren project? Dit bepaalt in grote mate of de concepten die bedacht worden realistisch zullen zijn om daadwerkelijk te ontwikkelen.
Als laatste punt is het goed om na te denken of je een betaalde of een onbetaalde pitch wil uitschrijven. Niet iedere partij gaat in op verzoeken tot onbetaalde pitches en bij dergelijke trajecten wordt er vaak aanzienlijk minder tijd en aandacht besteedt aan het proces, waardoor het kan zijn dat de pitch niet oplevert wat je er van hoopt of verwacht. Een betaalde pitch kan daarentegen veel opleveren in de vorm van nieuwe ideeën en inspiratie maar gaat weer van het ontwikkelbudget af. Maak hier een goede afweging in.