Bijna iedereen maakt dagelijks gebruik van verschillende mobiele apps. Sommige gratis, andere een duidelijk abonnementsmodel. Hoe kunnen we geld verdienen met digitale producten? Het antwoord op deze vraag is net zo gevarieerd als de apps zelf. In dit artikel (geschreven voor mensen die een app willen laten maken én app ontwikkelaars) verkennen we de verschillende manieren waarmee je een app geld kunnen laten omzetten. Van in-app aankopen tot de platform economie.
Ecosysteem van Apple en Google als verdienmodel
Binnen apps kun je op verschillende manieren omzet maken en geld verdienen.
Mogelijkheden van iOS & Android
De meest eenvoudige manier om een verdienmodel in een app te integreren is gebruik te maken van het ecosysteem wat Apple respectievelijk voor iOS apps
en Google voor Android apps
aanbieden.
Dit systeem kost 15% van de gegenereerde omzet* en heeft als grote voordeel dat gebruikers al bekend zijn binnen het systeem. Het wordt gebruikers moeilijk gemaakt om een account te hebben zónder creditcard of andere vorm van betaalmethode. Daardoor kun je snel klanten aan je app binden en (digitale) producten of diensten aan ze verkopen.
Verder hebben deze systemen alle administratieve processen in orde, van het afhandelen van de betalingen, gebruikers attenderen op verlopen betaalmethoden, tot het omgaan met retourbetalingen en klachten. De ontwikkelaar krijgt maandelijks zijn of haar winst op een rekening gestort.
Er is anno 2023 nog een verplichting om gebruik te maken van deze systemen als je binnen de voorwaarden valt (digitale goederen die enkel bruikbaar zijn binnen de app), maar er zijn veel tegengeluiden in opkomst.
- Boven een omzet van meer dan 1 miljoen euro stijgt dit percentage naar 30%.
Verschillende verdienmodellen binnen apps
- Betaalde apps: Een app kan gratis of voor een vast bedrag in de App Store of Google Play worden aangeboden. Deze prijzen zijn niet volledig vrij en kunnen uit een lijst van opties gekozen worden (tiers). Tier 0 is €0, Tier 1 is €1.19, Tier 2 kost €2.49, Tier 3 €3,49 enzovoorts. Dit is gedaan zodat er kan worden ingespeeld op wereldwijde koerswijzigingen en eventuele inflatiecorrecties. Zodra een gebruiker de app eenmaal heeft gekocht heeft deze ongelimiteerde toegang daartoe.
- In-app purchases: Het aanschaffen van (digitale) goederen of credits in een app of game. Dit kunnen consumables zijn of non-consumables. Bij consumables gebruik je hetgeen er gekocht wordt, zoals credits of extra levens in een spel. Bij non-consumables wordt de aankoop niet geconsumeerd maar blijft deze bruikbaar, denk daarbij aan het permanent ontsluiten van een cursus, film of functionaliteit zoals een extra filter in een foto app.
- Abonnementen: Een van meest bekende vormen van het moment is het abonnementsmodel. Hierin is veel mogelijk maar vrij abstract gesteld: abonnementen kunnen voor een afgebakende periode zijn of zichzelf (jaarlijk) vernieuwen. Bij abonnementen is het ook mogelijk om een proefperiode te bieden zodat gebruikers kunnen ervaren hoe goed de app is, de definitieve betaling zal pas ingaan nadat de proefperiode verstreken is.
Alternatieve verdienmodellen
Geen direct verdienmodel
Een mobiele app hoeft niet per se een verdienmodel te hebben. Bijvoorbeeld als het een applicatie betreft binnen een organisatie die erop gericht is om efficiëntie te verhogen, werkprocessen te digitaliseren of onderlinge communicatie te verbeteren. Ook apps die gebruikers een persoonlijke omgeving bieden als aanvulling op de dienstverlening hoeven geen omzet te genereren, denk daarbij aan de “Mijn omgevingen” van energiebedrijven, banken, telecomproviders et cetera. In deze gevallen zit de waarde van de applicatie in het gebruik, waardoor elders binnen de organisatie winst wordt verhoogd.
Fysieke producten
Er zijn ook alternatieve mogelijkheden om geld te verdienen met een app. Als er bijvoorbeeld fysieke producten worden verkocht mág er überhaupt geen gebruik worden gemaakt van het systeem van Apple of Google. In dat geval dienen we onze eigen flow te implementeren voor betalingen, retouren en administratie (facturen et cetera). Webshops en platforms voor tweede-hands producten kunnen hier goed gebruik van maken.
Affiliate marketing
Bovenstaande kan tevens gecombineerd worden met affiliate marketing, het linken naar producten op webshops van anderen. De grote partijen zoals Coolblue en Bol.com bieden dergelijke programma’s aan en zorgen er voor dat er een deel van de verkoop naar degene met het app idee terug vloeit.
Advertenties
Het is mogelijk om advertentieruimte in de app te verkopen. Deze ruimte is flexibel in te delen en kan gaan van een banner tot complete ‘takeovers’ met full-screen interactie.
Wij geven als app ontwerpers altijd het advies om de advertenties vooral niet in de weg te laten staan van de gebruikerservaring en altijd de mogelijkheid te bieden om deze af te kopen. Er zijn tientallen grote aanbieders van mobile ads maar onze ervaring is dat advertenties beter werken als ze goed gecureerd zijn en enigszins passen bij het platform, in tegenstelling tot een grote vorm van ‘willekeur’.
Combinaties
Uiteraard zijn combinaties van alle bovengenoemde opties ook mogelijk. Een gratis app waar in-app purchases in zitten wordt een Freemium app genoemd, een betaalde app waar in-app purchases in zitten een Paymium. Zo zijn er ook nog veel apps die bijvoorbeeld geld verdienen aan advertenties, maar het ook mogelijk maken om deze af te kopen middels een in-app purchases of een abonnement.
Zo onzichtbaar mogelijk
En buiten alles is het vaak zo dat een ontwikkelaar er voor kiest om ook enkele verdienmodellen onzichtbaar te houden en hier de gebruiker niet mee ‘lastig’ te vallen, door bijvoorbeeld affiliate marketing toe te passen of API’s aan te bieden aan andere ontwikkelaars zodat zij deze data kunnen bevragen.
Platform economie
De platform economie kan een interessant verdienmodel zijn. In dit model is de app een platform waarbij vraag en aanbod wordt aan elkaar wordt gematcht waarbij het platform een bedrag of percentage vraagt. Denk hierbij aan Thuisbezorgd en Booking, applicaties waarbij de bedrijven geen enkel restaurant of hotel bezitten.
Data aanbieden aan derden partijen
Als de app een hoop gebruikers en/of data heeft is het mogelijk om data te gaan verhandelen. Dit kan gaan over het gebruik van het platform of gebaseerd op de inhoud.
Houdt er te allen tijde rekening mee dt dit wel conform AVG-wetgeving gaat en zorg er voor dat data enkel anoniem is en vooral resultaten oplevert. Als je een app maakt om menukaarten inzichtelijk te maken is het interessant om te zien hoeveel een drankje kost in een bepaald restaurant, stad of provincie. Zorg ervoor dat dit nimmer te herleiden valt naar de oorspronkelijke gebruiker.
Verkoop buiten de App Store om
Regels en uitzonderingen
Vanwege de fee (15%) die Apple en Google vragen krijgen we regelmatig de vraag of we een app ook zo kunnen ontwikkelen dat gebruikers wel digitaal producten kunnen aanschaffen, maar dan volledig buiten de App Store om. Om effectief meer marge te maken.
Dit is een grijs gebied waar niet veel informatie over te vinden is. Apple is hier duidelijker in dan Google en stelt dat gebruikers een app van een dienst mogen gebruiken waar ze elders al direct of indirect toegang hebben gekocht. Denk daarbij aan Netflix / Spotify, een krantenabonnement of een to-do lijst app voor op de laptop. Gebruikers kunnen worden gevalideerd door middel van een login functionaliteit, deze hebben ze immers al ergens verkregen.
Het is voor deze apps echter niet toegestaan om te promoten (of linken vanuit de app) naar de externe betaalflow. Zij bieden dan ook nooit een registratie mogelijkheid aan vanuit de app, aangezien je immers een actief abonnement moet hebben om gebruik te maken van hun dienst.
Wil je dit wél aanbieden? Dan zul je beide betaalmogelijkheden moeten ondersteunen, vanuit Apple / Google én vanuit je eigen website (waar je dan alsnog niet naar mag verwijzen).